Tomáš Duda: Když můžeš někomu pomoci, poděkuj mu za to

Proč spolupracujeme s Prima Doma? Naším společným cílem jsou šťastnější lidé, říká regionální manažer Fiskars Tomáš Duda.

Diváci primáckých hobby pořadů dobře znají výrobky značky Fiskars, které pomáhají moderátorům na zahradě, v dílně i v kuchyni. Tomáš Duda, který má ve společnosti Fiskars na starosti řízení prodeje zahradního nářadí a domácího náčiní, nám představil značku v širších souvislostech. Určitě není náhoda, že její poselství se v mnoha ohledech prolíná s vizí projektu Prima Doma.

Co ve Vašem profesním životopise předcházelo pozici regionálního manažera společnosti Fiskars?

Můj profesní život je poměrně nudný. Vystudoval jsem Fakultu ekonomiky a managementu na Vysoké vojenské škole ve Vyškově, osmnáct let jsem byl vojákem, dalších osmnáct let jsem pracoval pro společnost Wrigley a teď jsem už sedmým rokem u Fiskars, kde mám na starost rozvoj této finské značky na trhu v České republice a na Slovensku.

Jak jste vnímal přechod od „žvýkaček“ k „sekerám“?

Ta změna byla poměrně markantní. Ve Wrigley jsem působil na různých postech v obchodě a distribuci; posledních šest let jsem zastával pozici obchodního ředitele pro Českou republiku a Slovensko. Z oblasti rychloobrátkového spotřebního zboží jsem přestoupil do mnohem pomalejšího vlaku, do sféry, která se vyznačuje konzistentností, dlouhou dobou používání, stálostí a trvanlivostí. Zatímco žvýkačky a čokolády jsou velmi impulzním artiklem, nářadí na zahradu, do kuchyně a pro outdoor má charakter plánovaného nákup. Za všechno mluví fakt, že Wrigley zboží se v Česku a na Slovensku nabízelo na téměř šedesáti tisících prodejních míst. Oproti tomu zboží Fiskars disponuje pouhými stovkami prodejích míst, a o to promyšlenější a přesvědčivější musí být jeho prezentace, aby zákazníky zaujala.

Jak postupujete, abyste zákazníka přesvědčili, že si má koupit nářadí, které je třeba šestkrát dražší než to obyčejné z hobby marketu?

Snažíme se mu vysvětlit, že to, co je zapsáno v DNA společnosti Fiskars, definuje i naše výrobky. Fiskars má neuvěřitelnou historii. Počátky se datují do roku 1649 a váží k vesnici jménem Fiskars asi sto kilometrů na jih od finského hlavního města Helsinky v historicky prvním celním prostoru mezi Švédskem a Ruskem, kde ke zpracování přírodního bohatství využili své znalosti holandští, němečtí a švédští mistři svého řemesla. Nejprve zde vznikla menší dílna na zpracování kovů, ze které posléze vyrostla továrna s vůbec první vysokou pecí ve Finsku. V ní se vyrábělo drobnější náčiní jako lopaty, sekery, nože, ale i parní stroje, lokomotivy či motory. Je mi moc sympatické, že Fiskars klade od začátku důraz na trvanlivost, a tedy úsporný způsob života, který je definovaný menším množstvím kvalitních věcí oproti záplavě předmětů „na jedno použití“. A to je právě argument pro nákup našich výrobků. Investice do kvality postavené na mnohaletém know-how se zkrátka dlouhodobě vyplatí. S mým postojem rezonuje i názor společnosti, že je stále co zlepšovat. Každý detail se dá ještě trochu dotáhnout směrem k dokonalosti.

Když se řekne Fiskars, představí si většina lidí u nás sekeru, možná ještě ikonické nůžky s oranžovou rukojetí. Značka ale nabízí mnohem víc. Co všechno znamená Fiskars?

Společnost Fiskars má dvě řekněme divize, které jsou stejně velké. Jedna z nich je zaměřená na životní styl, to je u nás málo známá designová sekce living, zastoupená například značkami Iittala, Wedgwood nebo Royal Doulton, a druhá je takzvaně funkční sekce určená pro zahradu, kuchyň, outdoor a kreativitu. U nás je Fiskars synonymem hlavně pro zmíněnou sekeru, ale samozřejmě bychom byli rádi, kdyby lidi začali více vnímat i další možnosti značky, což je například skvělé kvalitní nádobí vyráběné již dvě stě let v téže továrně, outdoor vybavení Gerber nebo výrobky pro kreativní tvoření včetně ikonických oranžových nůžek. Ovšem i tak je Česko zemí, ve které je brand Fiskars nejznámějším v Evropě hned po severských zemích.

 

Prima Doma vnímá spolupráci se značkou Fiskars jako velmi přínosnou. Co znamená pro vaši společnost?

 Domnívám se, že každý byznys je o lidech. Věřím v lidi a jsem přesvědčený, že úspěch je v jejich rukách, tedy ve společných rukách týmu, partnerů a dodavatelů. A také věřím, že byznys má být pro lidi. To je důvod, proč jsme šli do spolupráce s projektem Prima Doma. Obě značky totiž usilují o jednu jednoduchou věc, a to je, možná trochu pateticky řečeno, „štěstí lidí“.  Co si pod tím představit? Podle různých výzkumů se dá za štěstí považovat takový mix různých faktorů, z nichž nejvýraznější je možnost něco se naučit, vytvořit něco vlastním úsilím a předat to druhým, být jim užitečný. Je přitom jedno, jestli jste prospěšní své rodině, přátelům nebo komunitě. Bez druhých jako bychom nebyli. Jednoduše řečeno, máma je šťastná, když může uvařit svým dětem dobré jídlo, táta je zase šťastný, když jim může vyrobit houpačku na zahradu. Prima Doma v tom pomáhá svými pořady, Fiskars k tomu nabízí nástroje a nářadí, které pomohou k co nejlepšímu výsledku. Nezapomenu, jak mi v jednom z prvních týdnů, kdy jsem nastoupil u Fiskars, volal zákazník a řekl mi, že doslova nemůže dospat a těší se, až si půjde ráno zasekat naší sekerou. Tohle má prostě smysl.

Ne vždycky jde všechno podle plánu, což se ostatně ukázalo v poslední době v souvislosti s „korona krizí“. Jak Vy osobně překonáváte překážky, které Vám život staví do cesty?

 Vím, že ne vždy se všechno povede, jsem vděčný, když se věci daří, a když se nedaří, jsem připravený za ně bojovat. V krizi mi pomáhá, když se inspiruji dobrými lidmi, které mám kolem sebe. Vážím si toho, že je mám, a uvědomuji si, že bez nich nejsem nic. A jsem rád, když jim mohu na oplátku pomoci. Líbí se mi čínské přísloví, které říká: Když můžeš někomu pomoci, poděkuj mu za to.

 

Posted in Aktuality and tagged , , .