Jan se stará o to, aby byl obsah platformy Prima Doma vidět nejen na televizních obrazovkách, ale i v on-linu. Podařilo se mu během krátké doby vybudovat facebookovou komunitu Zahrádkářská poradna, která dnes čítá již 42 tisíc členů. Výsledky jeho práce mohou být zajímavé i pro partnery Prima Doma, protože je mohou efektivně využít i pro svůj vlastní marketing.
Jak jste se dostal k tomu, že se on-line stal vaší profesí?
Online marketingu se věnuji posledních osm let. Na střední škole mě chytlo psaní, takže jsem se pak přihlásil na žurnalistiku. Zpočátku jsem měl v plánu stát se novinářem nebo válečným zpravodajem. Během studia jsem se dostal ke psaní pro weby a internetové portály, a to mi otevřelo cestu do světa on-linu, u kterého jsem nakonec zůstal. Je to velmi široký záběr, který se nedá obsáhnout celý.
Specializoval jsem se na SEO, což je optimalizace pro vyhledávače, a postupně jsem se dostal ke koncovým fázím marketingu, mezi něž patří i sociální sítě. A také jsem začal školit, jednotlivce i celé firmy. V současné době mimo jiné spravuji sociální sítě sportovního lezce Adama Ondry. Dále působím ve společnosti Linhart Marketing jako konzultant a poslední půlrok rozjíždím vlastní platformu Freelance Core, která sdružuje specialisty z celého světa. Snažíme se nabízet klientům trochu jiný marketing s důrazem na jednotlivé služby tak, aby skutečně vydělávaly peníze. A občas to kombinuji i s fyzickou prací, zrovna jako dneska, když jsem pomáhal Adamovi s vybavením ve skladu.
Jak vnímáte vliv sociálních sítí na individuální rovině? Lidově řečeno to, že na to dnes všichni „visí?
Já osobně svoje působení na sociálních sítích hodně omezuji. Není to problém, když máte hodně aktivit, které vám naplňují volný čas. Pro ty, kteří nedokážou rozlišovat mezi realitou a „nereálným“ světem sociálních sítí, to ale může být hodně nebezpečné. On-line jim bere možnost prožívat naplno skutečnost a vytváří to falešné modly. Může to fungovat dokonce jako nástroj na ovládání masy lidí. V tomto prostoru je potřeba být opatrný. Držet se pravidel a uvědomovat si všechny možné nástrahy. Kam to může vést, když to neděláme, se dobře ukazuje třeba v dokumentu o zneužívání dětí na internetu V síti.
A využití on-linu z byznysového hlediska?
Pro byznys znamená on-line velký posun. Máme k dispozici množství kanálů, skrze které se dá prodávat. Sociální sítě nicméně nefungují samy o sobě. Je třeba si dobře rozmyslet, k čemu je budeme používat a pohlížet na ně jako jen jako na jednu část z celkové marketingové strategie. Pak mohou mít pozitivní dopad na značku a může se z nich stát skvělý prodejní nástroj. Neobejde se to ale bez kontinuální analytiky ani bez investic. Pokud někdo slibuje, že vám rozjede on-line byznys hned a bez peněz, nevěřte mu. Aby sociální sítě v byznysu fungovaly, chce to rozvahu, dlouhodobou analytiku a peníze. Velká část značek ani neví, jak využít svůj potenciál. Ti, kteří pro ně pracují, nasbírají informace na levných internetových kurzech, a pode toho to dopadá. Jedinou účinnou cestou je poradit se s těmi, kdo jsou v možnostech využití sociálních sítí experti.
Proto jsme Vás taky přizvali do projektu Prima Doma. Co všechno obsahuje Vaše práce?
Pro Prima Doma řeším webové stránky a sociální sítě, ale je to provázané i s televizními pořady. Sociální sítě tady hrají důležitou roli. Slouží k tomu, aby se pořady dostaly blíže k divákům. Nejsou tak omezeni vysílacím časem; mohou je sledovat, když zrovna chtějí. On-line je dobrá cesta, jak mezi lidi dostat obsah a zároveň dobrý nástroj pro to, jak publikum poznat. Díky analytice webu víme, kdo je naše cílovka, co chce a co potřebuje. Když se podaří vytvořit na sociálních sítích funkční komunitu, pomůžou vám její členové s budováním značky. Komunikují mezi sebou, sami přinášejí nová a zajímavá témata, a tím za vás vlastně udělají kus práce.
Od prosince loňského roku se podařilo vybudovat Zahrádkářskou poradnu, komunitu o 46 tisících členů. Jak je taková věc vůbec možná v době, kdy se mohou lidé na sítích bavit o kdekoliv a o čemkoliv?
Je třeba říct, že ne každý projekt se vydaří. Na začátku musí být podrobná rešerše. Tu jsme si udělali a podařilo se nám dostat skupinu mezi lidi, o kterých nám v datové analýze vyšlo, že by mohli být vhodná cílovka. Ve hře bylo i to, že pod sebe připojíme menší již stávající skupinu, ale nakonec jsme ji založili od nuly. Postupně jsme vyhodnocovali, jak funguje, vylepšovali jsme ji a asi po měsíci jsme mohli vypnout placenou reklamu. Ovšem k tomu musím dodat, že se nejedná jen o jeden druh reklamy, ale je to několik různých sad reklam a druhů kreativy, které mohou dát dohromady až sto různých způsobů, jak na lidi zapůsobit. Ze skupiny se stalo perpetuum mobile, které generuje svůj vlastní, primárně neprodejní a zajímavý obsah. Členové slupiny se mezi sebou radí, chlubí se svými úspěchy, podporují se. Je tu volný prostor pro debatu, který moderují známé důvěryhodné tváře přímo spjaté se službami a daným tématem.
Co na tom může být zajímavé pro partnery platformy Prima Doma?
Na Prima Doma jako na tvůrce kvalitního, poučného a zábavného obsahu, kterým teď bezesporu je, se dá navázat spousta partnerských spoluprací skrze reklamy, bannerové reklamy, články nebo videa. Na platformu se dají napojit i reklamy, které ani nejsou spojné s určitým pořadem, „běhají“ po internetu a hledají si svoji cílovku. A v čem to může být přínosné pro partnery? Možností sdílet vysoce kvalitní a relevantní publika, která se rekrutují z pravidelných konzumentů obsahu. Znamená to, že partner je může využít pro svůj vlastní marketing. A to včetně konzultace ohledně aplikace publik a samotné placené reklamy s kvalitním reportem, který se týká efektivity reklamy a pozitivního přínosu publik na jeho vlastní marketingový mix.